- Klaipeda.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Susidėvėję amortizatoriai yra pavojingos atliekos dėl juose esančio tepalo. Negana to, seni amortizatoriai tiesiogiai kenkia kitiems automobilio pakabos elementams. Visgi dar yra vairuotojų, kurie neskiria amortizatoriams pakankamai dėmesio ir dėl to važiuojant patiria mažiau patogumo, stabilumo ir saugumo.
Amortizatoriai yra vieni svarbiausių automobilio pakabos elementų, nes sugeria spyruoklių svyravimą ir sustabdo jų perdavimą į kėbulą. Amortizatoriams užtikrinant ratų kontaktą su kelio danga ir neleidžiant pakabos spyruoklėms laisvai judėti, vairuotojai turi ne tik patogumą vairuojant, bet ir saugumą. Dėl susidėvėjusių amortizatorių stabdymo kelias, atsižvelgiant į tokius veiksnius kaip greitį ar kelio dangą, gali padidėti net penktadaliu. Maža to, sugedę amortizatoriai tiesiogiai kenkia ir kitiems automobilio pakabos elementams – vairo traukėms, stabilizatoriams ar šarnyrams.
„Kai amortizatoriai yra netinkami naudojimui, automobilis tampa nestabilus arba labai kietas važiavimui ir tik patikrinimo metu gali pamatyti, ar amortizatorius yra šlapias ir, ar iš jo išbėgęs tepalas“, – sako automobilių remonto ir priežiūros paslaugų įmonės „Autodiena“ meistras Stanislovas Konickis.
Pasak jo, dėl šalčių amortizatoriai gali užšalti, todėl pastebimai išauga jų keitimas autoservisuose. „Šaltasis sezonas gali turėti įtakos ir kuro filtrams, ypač esantiems dyzeliu varomose transporto priemonėse. Mūsų rekomendacija vairuotojams – amortizatorius patikrinti ir kuro filtrus pakeisti dar prieš šalčius, tačiau dauguma vairuotojų juos keičia tik tuomet, kai automobilio neužveda. Tiesa, procentas iš anksto keičiančiųjų šias automobilio dalis auga“, – teigia „Autodienos“ meistras.
S. Konickis taip pat pažymi, kad vairuotojai amortizatorius dažniausiai keičia autoservisuose, nes kai kuriuose automobiliuose, ypač naujesniuose modeliuose, tam reikia specialios įrangos ir sąlygų.
Pavojingos atliekos
Automobilių amortizatoriuose, kaip ir tepalų filtruose, yra tepalo ir dėl to jie priskiriami pavojingoms atliekoms, kurias būtina tinkamai sutvarkyti.
„Remonto metu šias atliekas rūšiuojame, o susikaupus didesniam kiekiui juos priduodame atliekų tvarkytojams. Meistru dirbu jau beveik 12 metų ir turiu pastebėti, kad palyginti su ankstesniais metais, dabar kur kas daugiau perduodame amortizatorių ir kitų automobilinių atliekų jų tvarkytojams. Ir pačių atliekų surinkimas vyksta daug sklandžiau“, – sako autoserviso atstovas.
Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovės Astos Pakštaitės-Marcinkienės teigimu, panaudotas tepalas yra stipriai užterštas įvairiais metalais, todėl seni automobilių amortizatoriai ir vidaus degimo variklių tepalų filtrai turi patekti pas pavojingų atliekų tvarkymo licenciją turinčias bendroves. Tačiau rinkoje dar yra nemažai autoservisų, kurie nesilaiko teisės aktų ir priduoda senus amortizatorius į metalo laužą.
„Ne tik amortizatoriai, bet ir tepalo filtruose esanti filtruojanti medžiaga irgi yra prisotinta alyvos. Filtrai yra susmulkinami automobilinėms atliekoms perdirbti specializuotoje įrangoje, tuomet atskiriami metalai, plastikas, iš filtruojančios medžiagos pašalinamos alyvos atliekos ir visa tai panaudojama dar kartą“, – kaip perdirbamos atliekos pasakoja bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.
Amortizatorių ir filtrų, kaip ir kitų transporto priemonių atliekų (akumuliatorių, alyvos, plastiko, stiklo, padangų ir kitų) surinkimą ir tvarkymą finansuoja šių gaminių gamintojai ir importuotojai. Pagal Lietuvos teisės aktus per metus turi būti surinkta ir perdirbta 80 proc. visų į Lietuvos rinką atskirai patiektų amortizatorių, filtrų ir padangų. Baterijoms ir akumuliatoriams galioja 45 proc. užduotis.
Netinkami naudojimui amortizatoriai, akumuliatoriai, metalai yra teigiamą rinkos vertę turinčios atliekos. Pavyzdžiui, atliekų tvarkytojai už toną senų amortizatorių moka iki 50 eurų.
Šiuo metu daugiau kaip 450 autoservisų dalyvauja Gamintojų ir importuotojų asociacijos aplinkosauginio projekto „Mes rūšiuojam. Autoservise“ aktyviajame etape, kuris vyksta iki gegužės mėnesio. Servisai ne tik gali laimėti prizų, bet ir pasinaudoti nemokamu atliekų išvežimu, mokėti mažiau už priduotas neigiamą rinkos vertę turinčias atliekas ir pagaliau uždirbti dvigubai daugiau už priduotas atliekas. Daugiau informacijos apie šį projektą galima rasti www.mesrusiuojam.lt arba „Facebook“ paskyroje „MesRūšiuojam“, o apie visų atliekų rūšiavimą ir pridavimą – www.atliekos.lt.
Netinkamai tvarkomos, nerūšiuojamos ir bet kur numestos atliekos teršia aplinką ir gali sukelti pavojų žmonių sveikatai. Pavyzdžiui, naudota alyva gali patekti į gruntą ir užteršti vandenis. Alyvos atliekos yra itin pavojingos dėl jų deginimo metu (jei deginama tam nepritaikytose krosnyse) išsiskiriančių sunkiųjų metalų dalelių, nusėdančių ant žemės paviršiaus.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Ženklai draudžia net stabtelėti, bet gatvelė tapusi stovėjimo aikštele31
Į redakciją kreipėsi Kauno senamiesčio gyventojai, neapsikentę ženklų nepaisančių ir automobilius parkuojančių, kur jiems patogiau, vairuotojų. ...
-
Svarbu vairuotojams: tikslinama informacija dėl eismo pakeitimų ties IX fortu8
„Via Lietuva“ informuoja, kad Kaune, kelyje ties IX fortu, atliekami eismo organizavimo pakeitimai. Kadangi šioje vietoje siekiama padidinti eismo saugumą ir sumažinti pavojingų situacijų kelyje skaičių, joje bus įrengtas naujas kelio...
-
Sostinėje – paspirtukų reidas: primena svarbų dalyką3
Sostinėje vidurdienį prasidėjo kiek neįprastas policijos pareigūnų reidas. Šie stabdo ir tikrina elektrinių paspirtukų vairuotojus ir primena apie privalomas apsaugos priemones. ...
-
Savininko deklaravimo kodas – su spragomis: tu pasakysi, kad automobilį pats atsivežei į Lietuvą
Valdžios teigimu, įvedus savininko deklaravimo kodą (SDK), sumažėjo šešėlinė automobilių prekyba, padidėjo į biudžetą surenkamų lėšų kiekis, padaugėjo verslą registravusių automobilių pardavėjų, pasakojama LNK reporta...
-
Transporto agentūra: Lietuvos keliuose sumažėjo „juodųjų dėmių“ – jose žuvo 12 žmonių
Lietuvos valstybiniuose keliuose sumažėjo dideliu avaringumu pasižyminčių vadinamųjų „juodųjų dėmių“, šiose vietose per pastaruosius ketverius metus žuvo 12 žmonių, skelbia Transporto kompetencijų agentūra (TKA). ...
-
Atnaujintą „Nemuno žiedo“ trasą išmėginę motociklininkai liko nustebę7
Tradicinių „Gazo terapijų“ ir priešsezoninių treniruočių metu, atnaujintus Kačerginės „Nemuno žiedo“ trasos posūkius išmėginę sportininkai neslėpė nuostabos ir džiaugsmo, kad iki pirmųjų šio sezono l...
-
Ką reikia žinoti apgadinus automobilį?
Nutinka eismo įvykis, transporto priemonė nemažai apgadinama. Žinoma, tai ateityje gali sumažinti mašinos vertę, bandant ją parduoti. Ko gali tikėtis nukentėjęs žmogus, be to, kad draudimo įmonė suremontuos automobilį, LNK reportaže pasak...
-
Apie svetimų parkavimo vietų užėmimą: nemalonu, jei pasistatytų ir išvyktų į trijų mėnesių kelionę
Seime siūloma bausti privačias automobilio vietas neleistinai užėmusius vairuotojus. Pataisų rengėjai sako, kad tokių nuobaudų gyventojai prašo jau seniai, o policija tikina, kad nauji įstatymai padės išvengti daugybės konfliktų. ...
-
Vyriausybė – už baudas iki 500 eurų užstačius svetimą automobilio vietą11
Vyriausybė pritaria siūlymui už automobilio stovėjimo vietos neteisėtą užėmimą tokios transporto priemonės savininką įspėti arba skirti jam piniginę baudą. ...
-
Dviračiu į kelią – ne paskubomis1
„Naujam sezonui dviratį geriausia ruošti rudenį“, – pataria legendinis Lietuvos sportininkas, dukart olimpinis čempionas Gintautas Umaras. ...